رابطه‌ی مهارت‌های اجتماعی و سلامت اجتماعی؛ نقش تعدیلی حمایت‌های اجتماعی کارکنان و پرستاران شبکه بهداشت و درمان استان گیلان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، واحد گرمی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمی، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت بهداشت و درمان، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: هدف از این پژوهش تعیین مطالعه بررسی نقش تعدیل‌گر حمایت اجتماعی بر رابطه بین مهارت‌های اجتماعی و سلامت اجتماعی کارکنان و پرستاران شبکه بهداشت و درمان استان گیلان است.
روش پژوهش: از روش کتابخانه‌ای و پرسشنامه‌ای جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه‌ی آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان و پرستاران شبکه بهداشت و درمان استان گیلان به تعداد 594 نفر می­باشد. تعداد نمونه با استفاده از روش هومن 245 نفر به دست آمد و از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای برای توزیع پرسشنامه‌ها استفاده شد. برای بررسی فرضیه‌های تحقیق و تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی، تحلیل مسیر و هم‌چنین مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار SPSS وAmos  استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد بین مهارت‌های اجتماعی و سلامت اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد، یعنی با افزایش میزان مهارت‌های اجتماعی، سلامت اجتماعی افزایش می‌یابد و بالعکس. ضریب مسیر مهارت اجتماعی و سلامت اجتماعی در دو حالت بالاتر (0/229) و پایین‌تر از حد متوسط (0/506) و هم‌چنین ارزش احتمال (0/002) بدست آمد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت با افزایش حمایت‌های اجتماعی از متوسط به بالا ارتباط میان مهارت‌های اجتماعی و سلامت اجتماعی کاهش و یا تعدیل می‌شود که در این صورت حمایت‌های اجتماعی در ارتباط میان مهارت‌های اجتماعی و سلامت اجتماعی نقش تعدیلگر دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها، مشاهده شد که بر طبق نتایج حاصل از گروه‌بندی، در دو حالت بالاتر و پایین‌تر از حد متوسط حمایت اجتماعی در رابطه بین مهارت‌های اجتماعی و سلامت اجتماعی اثر تعدیل‌گر دارد.

کلیدواژه‌ها


1- Yu DS, Lee DT, Woo J. Psychometric testing of the Chinese version of the medical outcomes study social support survey (MOS-SSS-C). Res Nurs Health, 2004; 27(2): 43- 135.
2- Khalili F, Sam S, Hassanzadeh G, Kazemi A. A survey on the relationship between perceived social support and social health of the elderly in Isfahan. Journal of Health Research, 2011; 6: 1216-1225. [In Persian]
3- Seyfzadeh A. Investigating the Elders’ Social Health and Its Related Factors: a Case Study of Azarshahr City, 2015; 1(4): 95-106. [In Persian]
4- Keyes CL, Shapiro A. Social well-being in the United States: A descriptive epidemiology. A national study of well-being at midlife. In: Brim OG, Ryff CD. Kessler RC, Editors. How healthy are we? : A national study of well-being at midlife.hicago: University of Chicago Press; 2004: 350-372.
5- Cartleg J, Millbourn J F. Social skills training for children. Translated by Mohammad Hosssein nazarinezhad, Mashhad: Astan Qodse Razavi Publishing; 2007: 45-53. [Book in Persian]
6- Morovati Sharaf abad MA, Rouhani Tonikaboni N. Social support and self-care status in diabetic patients referring to Yazd Diabetes Center. Journal of Research in Medicial science, 2007; 9 (4): 275-284. [In Persian]
7- Keyes Corey LM. Mental health in adolescence: Is America’s youth flourishing? American journal of orthopsychiatry, 2006; 76 (3): 395-402.
8- Shirey MR. Social support in the workplace: nurse leader implications. Nursing Economics, 2004; 22 (6): 313-319.
9- Nik Pey I, Sattar A, Malekian Mofrad M. A study of the Effect of Managers’ Ethical Leadership Style on Teachers’ Social Capital with Mediation of Organizational Virtuousness in Khorramabad Primary Schools. Journal of managing Education in Organizations, 2016; 5(1):131-162. [In Persian]
10- Azizi Nejad, B. The Role of the Social Support of Schools on Academic Compatibility of the Students: by Effect of Mediating Satisfaction of the School, Hopefulness and Self-Efficacy of Students. Quarterly Journal of Research in School and Virtual Learning, 2016; 4(13): 57-68. [In Persian]
11- Ahnquist J, Wamala SP, Lindstrom M. Social determinants of health- A question of social or economic capital? Interaction effects of socioeconomic factors on health outcomes. Social Science & Medicine, 2012; 74: 930-939.
12- Wong N, Sarver D, Beidel D. Quality of life impairments among adults with social phobia: The impact of subtype. Journal of Anxiety Disorders, 2012; 26: 50-57.
13- Shariatmadari, M. Investigating the Relationship between Organizational Health and Effectiveness of School Administrators in Tehran. Journal of instruction and evaluation, 2009; 2(6): 119-151. [In Persian]
14- Sadeghi Shahedani, M. Khoshkhooi, M. A Comparative Analysis of the Role of Economic and Technical Components in Improving the Energy Consumption Efficiency of the Iranian Home Sector, Quarterly Journal of Economic Modeling Research, 2017; 27: 123-175. [In Persian]
15- Tamannaeifar M, Mansourinik A. The relationship between personality characteristics, social support and life satisfaction with university students’ academic performance. IRPHE, 2014; 20(1):149-166. [In Persian]
16- Abdollah Tabardarzi H. Investigating the relationship between social health and social demographic variables of students, Faculty of Welfare and Rehabilitation Sciences. MA thesis in University of Rehabilitation Sciences and Social Welfare; 2007. [In Persian]
17- Arbuckle J, Wothke W. AMOS 4.0 User's Guide. Chicago, IL: Smallwaters Corporation; 1999: 68-71.
18- Blunch NJ. Introduction to structural equation modelling using SPSS and AMOS. London: Sage; 2008: 16-18.
18- Afkhami Ardakani M, Radmard S, Rajabpoor E. Investigating the role of social support moderator in the relationship between work-family conflict and job satisfaction. Journal of Management of Organizational Culture, 2016; 14(1): 97-116. [In Persian]
19- Tabatabaei S, Hoseinian S, Mataji M, Maleki A, Bahreini M, Dehghan Z. Investigation into the moderating role of social support and its relation to job stress and satisfaction in the South Pars Gas Complex (SPGC) offshore employees. Quarterly Journal of Career & Organizational, 2015; 7(24): 9- 28. [In Persian]
20- Sharifi Daramadi, P. Investigating the effect of social skills training based on cognitive-behavioral approach on adaptation of blind students. Quarterly Journal of Psychology of Exceptional People, 2011; 1(1): 45-66. [In Persian]